Соціалізація

ПРОГРАМА «СОЦІАЛІЗАЦІЯ»

Мета: створення педагогічних умов оволодіння учнями навчальних закладів освіти
Комунарського району доцільними методами соціальної адаптації та самоствердження в мікро-, мезо-, макросоціумі на різних вікових щаблях розвитку

ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ:

1.    Зміст освітньої, виховної, розвивальної діяльності в навчальному закладі освіти  повинен бути максимально наближений до реального життя, мати практичну спрямованість.

2.    Учні повинні отримати досвід організаторської діяльності шляхом їх включення в роботу органів учнівського самоврядування, взаємодії в колективі в процесі підготовки та проведення масових заходів, навчання в «Школі лідерів», виконання суспільно-корисної роботи, громадських доручень в класі, школі

3.    Включення учнів в процес осмислення, усвідомлення та участі у соціальних процесах, в процесі самопізнанні та самореалізації реалізується через підтримку та стимулювання дитячих громадських ініціатив, участь  школярів в діяльності громадських дитячих, молодіжних об'єднань

4.    Використання в процесі реалізації виховних завдань виховних технологій, спрямованих на формування у вихованців навичок самопізнання, самовизначення, самоактуалізації, самореалізації в дорослому житті, в сучасному суспільстві; формування навичок створення індивідуальних траєкторій розвитку, програм життя.

5.    Отримання навичок початкової професійної освіти, трудової діяльності

6.    Здійснення психологічного супроводження процесу формування особистості, здійснення психолого-педагогічної підтримки учнів.


ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ

Соціалізація – процес послідовного входження індивіда в соціальне оточення

Соціальне оточення – сукупність економічних, політичних, духовних, соціальних, територіальних умов, які впливають на особистість

Види соціалізації:
§  стихійна,
§  відносно-спрямована,
§  соціально-контрольована

Фактори соціалізації:
§  мегафактори – космос, світ, планета
§  макрофактори – держава, етнос, суспільство
§  мезофактори – ЗМІ, тип населення
§  мікрофактори – родина, сусіди, друзі

Соціальне виховання – створення умов в суспільстві, проведення заходів, спрямованих на оволодіння та засвоєння загальнолюдських та соціальних знань, соціального досвіду з метою формування соціально позитивних ціннісних орієнтацій.

                              
                                СОЦІАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ

НАВЧАННЯ       СОЦІАЛЬНИЙ ДОСВІД        ІНДИВІДУАЛЬНА ДОПОМОГА

школа,                    класний колектив,                    батьки, близькі, друзі,
  самоосвіта                 гурток, компанія                       педагогічний колектив,


Соціальна адаптація – процес активного пристосування індивіда до умов життя, формування системи взаємодій, взаємовідносин з соціальними об'єктами, інтеграція особистості в соціальну групу, прийняття норм, соціальних цінностей середовища існування

Соціальна профілактика – впровадження заходів по рішенню соціальних проблем, життєвих криз

Соціальна реабілітація – розробка комплексу заходів, спрямованих на оновлення порушень та втрачених зв'язків (медична, професійна, психологічна, педагогічна)

Механізми соціалізації: соціально-психологічний, соціально-педагогічний



НАПРЯМКИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ
Завдання та основні напрямки діяльності
Зміст діяльності
Відповідальні
за реалізацію
Створення умов для отримання учнями досвіду організаторської діяльності
§   Створення в школі, на рівні району умов для діяльності дитячих об'єднань, організацій
§   Сприяння розвитку та функціонуванню органів учнівського самоврядування
§   Організація навчання учнівського активу
§   Участь школярів в неполітичних акціях, проектах
§   Реалізація завдань морально-правового виховання, громадянської освіти
§   Використання виховних технологій, спрямованих на саморозвиток, самоактуалізацію, самореалізацію особистості
Заступники директора з виховної роботи, педагоги-організатори шкіл




Класні керівники
Включення учнів
в процес осмислення, усвідомлення та участі у соціальних процесах
§   Проведення загальношкільних акцій, заходів з подальшим обговоренням, оцінкою результатів («Якби я був мером міста»)
§   Проведення конкурсів, спрямованих на формування у школярів причетності до соціально-значних проектів (конкурси малюнків, плакатів, проектів, фотографій)
Заступники директора з виховної роботи, соціальний педагог, педагоги-організатори шкіл
Формування
системи підтримки
та стимулювання дитячих громадських
ініціатив
§   Створення бази даних про дитячі ініціативи, проекти соціальної спрямованості
§   Організація навчання та індивідуального супроводження лідерів класів
§   Забезпечення підтримки педагогів, які працюють з дитячими об'єднаннями, організаціями
§   Привернення громадської уваги  до проблем соціальної творчості і активності дітей
Заступники директора з виховної роботи, соціальний педагог, педагоги-організатори шкіл, психологи
Розширення можливостей системи
професійної освіти
§   Використання можливостей системи професійної освіти для продовження загальної освіти підлітків
адміністрація навчальних закладів освіти, соціальний педагог
Початкова професійна освіта - профорієнтація
§   Виконання програми «Профільність»
§   Виконання районної програми «Твій вибір» (профорієнтація)
§   Розширення мережі секцій, факультативів, гуртків для повного охоплення учнів, які мають потребу в ранній професіоналізації
§   Співпраця з регіональним Центром зайнятості для проведення заходів, спрямованих на профорієнтацію учнів 9-12 класів
§   Психологічне супроводження профорієнтації
§   Встановлення зв'язків з середніми спеціальними, вищими навчальними закладами міста для проведення цілеспрямованої професійної орієнтації
Заступники директора з навчально-виховної роботи, соціальні педагоги, психологи, класні керівники, педагоги-організатори шкіл
  
СОЦІАЛІЗАЦІЯ ПІДЛІТКІВ (5-9 класи)

Напрямки соціалізації
Мета діяльності
Зміст роботи
Критерії вивчення ефективності
Інтелектуальна
Створення умов для реалізації демонстрації інтелектуальних можливостей школярів, розвиток мотивації, отримання глибоких знань по визначеним навчальним дисциплінам, бажання відвідувати гуртки, клуби, секції за інтересами
Освоєння соціального простору «школа» та міжшкільного клубного простору
Участь в шкільних, районних, міських, обласних, регіональних олімпіадах
Організація заходів, спрямованих на розширення інтересів учнів до навчання, до школи
Для демонстрації досягнень учнів в позашкільній діяльності організація заходів «Моє захоплення»

Високий рівень мотивації навчання


Адекватна самооцінка
Моральна
Формування понять, уявлень про принципи, норми поведінки та спілкування однолітками, з дорослими в школі, в громадських місцях
 Організація в класному колективі заходів, спрямованих на формування моральних понять учнів (диспути, обговорення кінофільмів, книг, вистав, публікацій в пресі, ситуацій реального життя)
Організація в класному колективі системи взаємодопомоги та взаємоконтролю
Участь в органах шкільного учнівського самоврядування
Наявність в соціометричних дослідженнях позитивного взаємовибору у кожного школяра


Участь в роботі органів учнівського самоврядування
Статева
Диференційований підхід до навчання хлопців та дівчат, поясненя різниці соціальних ролей чоловіків та жінок, підвищення психологічної грамотності школярів, формування поведінки та спілкування згідно до статі
Проведення заходів «Міс клас», «Лицарський турнір», «Свято 8 Березня», «День Захисника Вітчизни»
Врахування статевих особливостей дітей при розподілі суспільних доручень, організації чергування
Лекції для дівчат, хлопців, запрошення спеціалістів (лікарів, психологів, соціальних працівників)

Відносини між хлопцями і дівчатами в класному колективі
Національна
Виховання почуттів приналежності до своєї нації та поваги до культурних традицій інших народів та націй
Проведення заходів, спрямованих на ознайомлення дітей з традиціями людей різних національностей, представники яких навчаються в класі, живуть в місті, державі
Використання національної специфіки в навчальному процесі
Вивчення іноземних мов та зарубіжної  літератури
Участь в підготовці та проведенні виховних заходів
Професійна
Створення мотивації в отриманні глибоких знань по визначеним навчальним дисциплінам
Відвідування гуртків, секцій, клубів за інтересами
Знайомство зі світом професій та професіоналами міста
Формування уявлень про вимоги до професіоналів
Організація екскурсій на підприємства, зустрічей з представниками різних професій, проведення заходів   «Презентація професій», «Твій вибір»

Наявність улюбленого предмету
Уявлення про майбутню професію, орієнтація на неї
Соціальна
Представлення різних прикладів ідеального дорослого
Первинне знайомство з соціальною стратифікацією сучасного суспільства
 Участь у проведенні декад по вивченню прав людини, Конвенції ООН по правам дитини
Обговорення соціально-значущих процесів в розвитку держави
Соціальна активність учнів

СОЦІАЛІЗАЦІЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ  (10-11 класи)

Напрямки соціалізації
Мета діяльності
Зміст роботи
Критерії вивчення ефективності
Інтелектуальна
Сприяння осмисленню учнями своїх інтелектуальних можливостей та резервів інтелектуальне засвоєння учнями соціальних сфер: місто, держава
Знайомство учнів з вузами міста та держави, з умовами вступу
Участь в шкільних, районних, міських, обласних, регіональних олімпіадах
Організація зустрічей з викладачами вузів міста, створення умов для вивченню предметів за вибором


Високий рівень мотивації навчання

Адекватна самооцінка
Моральна
Формування понять, уявлень про принципи, норми поведінки в сучасних соціальних умовах
Співставлення моральних норм та різноманітних соціальних стратегій, створення умов для усвідомлення учнями специфіки моральних норм, що відповідають рівню освіти, який вони прагнуть отримати
 Організація в класному колективі заходів, спрямованих на формування моральних понять учнів (диспути, обговорення кінофільмів, книг, вистав, публікацій в пресі, ситуацій реального життя)
Організація в класному колективі системи взаємодопомоги та взаємоконтролю
Участь в органах шкільного учнівського самоврядування
Наявність в соціометричних дослідженнях позитивного взаємовибору у кожного школяра


Участь в роботі органів учнівського самоврядування
Статева
Підвищення психо-гігієнічної грамотності учнів
Формування навичок поведінки в спілкуванні з представниками протилежної статі
Формування уявлення про свою майбутню сім'ю

Організація тематичних лекторіїв для юнаків та дівчат
Запрошення спеціалістів з наркологічного диспансеру, жіночої консультації
 Наявність в соціометричних дослідженнях позитивного взаємовибору протилежної статі

Національна
Виховання почуттів приналежності до своєї нації та поваги до культурних традицій інших народів та націй
Проведення заходів, спрямованих на ознайомлення дітей з традиціями людей різних національностей, Використання національної специфіки в навчальному процесі
Вивчення іноземних мов та зарубіжної  літератури

Участь в підготовці та проведенні виховних заходів
Професійна
Вивчення світу професій, допомога у виборі професій
Формування уявлення про вимоги до професійних якостей
Вивчення учнями своїх психологічних особливостей
Розвиток уміння планувати своє майбутнє

Організація екскурсій на підприємства, зустрічей з представниками різних професій, проведення заходів   «Презентація професій», «Твій вибір»
Участь в акції «Випускник»
Організація співпраці з регіональним Центром зайнятості

Наявність улюбленого предмету
Уявлення про майбутню професію, орієнтація на неї
Соціальна
Вивчення учнями соціальної стратифікації сучасного суспільства, соціальної страти, в якій знаходиться сім'я школяра
Визначення страти, до якої він прагне потрапити
Вивчення вибраної соціальної страти з точки зору позитивних сторін та проблем відповідного способу життя
 Участь у проведенні декад по вивченню прав людини, Конвенції ООН по правам дитини
Обговорення соціально-значущих процесів в розвитку держави
Вивчення предметів «Людина і суспільство». «Основи правознавства», «Основи психології»
Соціальна активність учнів
Наявність у учня життєвого плану, що відповідає критеріям: самостійність, наявність вибору, реальність виконання плану, нормативність, наявність запасних варіантів на випадок невдачі.
План повинен подобатись самому автору, захоплювати його